شرکت دانش بنیان مگافرآور

چالش های مایکوتوکسین ها در صنعت دام

آنچه در این مقاله میخوانید

انواع مایکوتوکسین ها:

صنعت دامداری با مقدار زیادی هدررفت خوراک دام و نهاده ­های دامی به دلیل آلودگی با کپک­ ها و متابولیت­های سمی که مایکوتوکسین نام دارد، مواجه هستند. بعضی از کپک های توکسینژیکی اولیه و مایکوتوکسین ها به شرح زیر است:

چند کونه مایکوتوکسین

 

در میان این مایکوتوکسین­ ها، شناخته شده ترین مورد، آفلاتوکسین است که بیشترین مطالعه روی آن صورت گرفته است.

آفلاتوکسین یک کلاس از مایکوتوکسین­ ها است که توسط آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس پارازیتیکوس تولید می­شود. اشکال عمده آفلاتوکسین شامل B1، B2، G1 و G2 می­باشد و B1 رایج­ ترین و سمی ترین نوع است که مولکول آن از نظر بیولوژیکی فعال است. که میتوانند در طی مراحل مختلف از جمله: بین برداشت و خشک کردن، در طول نگهداری در انبار، فراوری و تولید محصول، موجب آلودگی محصولات زراعی می­گردند.

آثار اولیه مایکوتوکسین ها بر رو حیوانات:

  1. کاهش مصرف خوراک
  2. کاهش ارزش غذایی (کاهش مواد مغذی خوراک، کاهش جذب مواد مغذی و متابولیسم مواد غذایی تغییر یافته)
  3. سرکوب سیستم ایمنی
  4. جهش
  5. تراتوژن
  6. مرگ سلولی

قرارگیری مکرر در معرض مایکوتوکسین­ ها می­تواند به طور قابل توجهی مقدار بهره ­وری را تغییر داده و موجب زیان در صنعت دام گردد.

در نتیجه، روش­های عملی و موثر برای سمیت زدایی خوراک­های آلوده به سموم مورد نیاز هستند. رویکردهای مختلف فیزیکی (تمیز کردن\جداسازی دانه، گرمادهی، اشعه دهی)، شیمیایی (آمونیاک، بی سولفیت سدیم) و روش­های بیولوژیک ( میکروبی و غیرسمی) برای مقابله با مشکل مایکوتوکسین­ ها گزارش شده است. اما این روش­ها محدودیت­هایی نظیر غیرعملی بودن، ناکارامد بودن و ایمنی پایین دارند.

مطالعات اخیر نشان داده است که افزودن جاذب­ها به خوراک­های مخلوط به طور چشمگیری دسترسی به مایکوتوکسین­ها را در دستگاه گوارش کاهش می­دهد.

برخی جاذب های مایکوتوکسین:

  • ترکیبات کربنه
  • زغال فعال یا سوپر فعال
  • ترکیبات گلوکان
  • پلیمرهای معدنی
  • کلستیرامین
  • پلی وینیل پیرولیدون (PVP)

در بین این ترکیبات، HSCAS مورد مطالعه­ ی بیشتری قرار گرفته زیرا نسبت به سایر ترکیبات پیوند مستحکمی با آفلاتوکسین ایجاد نموده که در شرایط آزمایشگاهی ارزیابی شد. همچنین برای کاربرد گسترده برای تعداد زیادی از حیوانات مزرعه­ ای انتخاب شد. اولین گزارش مربوط به استفاده از HSCAS به عنوان جاذب آفلاتوکسین در خوراک مربوط به سال 1987 منتشر شد.

در جوجه­ های گوشتی که 7/5 mg/kg AFB1 مصرف کرده بودند، افزودن 0/5 درصد HSCAS موجب کاهش زیست فراهمی آفلاتوکسین و بهبود رشد جوجه ­ها گردید. کبد جوجه ­هایی که جیره حاوی mg/kg AFB1 7/5 مصرف کرده بودند، ظاهری شکننده و رنگ پریده داشت. اما کبد جوجه­ های تیمار کنترل، HSCAS و HSCAS+ 7/5 mg/kg AFB1، ظاهری طبیعی داشتند.

افزودن 0/5 درصد HSCAS به جیره گاوهای شیری که حاوی mg/kg AFB1 200 بود، مقدار ترشح آفلاتوکسین به شیر را کاهش داد. وقتی به گاوهای شیری جیره حاوی mg/kg AFB1 100 و 1/0 درصد HSCAS خورانده شد، مقدار دفع آفلاتوکسین 24 درصد کاهش نشان داد و همچنین انتقال مایکوتوکسین­ ها نیز 44 درصد کاهش پیدا کرد.

پتانسیل کاهش آفلاتوکسین M1 توسط HSCAS در بزهای شیری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد افزودن 4 درصد HSCAS به جیره، هیچ تاثیری بر کیفیت غذایی شیر بز ندارد. همچنین مصرف 4 درصد HSCAS اثر چندانی بر مصرف خوراک در طول آزمایش نداشت. مصرف 4 درصد HSCAS با ppb 200 آفلاتوکسین، منجر به کاهش 86/9 درصد آفلاتوکسین M1 در بزهای شیری گردید. همچنین افزودن 1 درصد HSCAS به جیره حاوی ppb 100 آفلاتوکسین، موجب کاهش 51/9 درصد در آفلاتوکسین M1 شد.

افزودن 2 درصد HSCAS به جیره حاوی mg/kg AFB1 2/6 موجب کاهش علائم بالینی آفلاتوکسیکوز در میش شد. افزودن 0/5 درصد از HSCAS به جیره­ ی بوقلمون، به طور موثری اثرات سوء ناشی از آفلاتوکسین را کاهش داد.

بنابراین می­توان گفت هیدرات سدیم کلسیم آلومینوسیلیکاته توانایی بالایی برای جذب آفلاتوکسین دارد. افزودن HSCAS به جیره آلوده به آفلاتوکسین می­تواند از مسمومیت ناشی از مصرف سموم قارچی توسط حیوانات مزرعه­ ای جلوگیری نماید زیرا پیوند محکمی با مولکول سم برقرار کرده و دسترسی به آن را ناممکن می­سازد.

محصولات دانش محور مگافراور

دیگر مقالات مگافراور

آفلاتوکسین ها

موفقيت تجارتي توليدات دام و طیور نتيجه‌ي همکاري محققان مختلف در زمينه‌ي انتخاب ژنتيکي، تغذيه، مديريت و مراقبت‌هاي بهداشتي مي‌باشد

ادامه →

بررسی کارایی سه نوع بنتونیت جهت کاهش اثرات آفلاتوکسین B1 در جوجه های گوشتی

در اين تحقيق از سه نوع بنتونیت سدیم در جهت کاهش آثار آفلاتوکسین استفاده گردید. اين تحقيق در قالب طرح کاملاً تصادفي با هشت تيمار …

ادامه →

چالش های مایکوتوکسین ها در صنعت دام

انواع مایکوتوکسین ها: صنعت دامداری با مقدار زیادی هدررفت خوراک دام و نهاده ­های دامی به دلیل آلودگی با کپک­ ها و متابولیت­های سمی که …

ادامه →