شرکت دانش بنیان مگافرآور

تاثیرات تغذیه ای پلت بایندرها

پلت بایندر

آنچه در این مقاله میخوانید

بلت بایندر ها:

پلت بایندرها در درجه اول برای توانایی آنها در بهبود کیفیت پلت مورد استفاده قرار می­گیرند اما برخی مواد مغذی را هم دارند. برای مثال لیگنین سولفونات ممکن است حاوی کربوهیدرات قابل هضم و اوره فرمالدهید ممکن است منبعی از نیتروژن آهسته تجزیه در شکمبه نشخوارکنندگان باشد.

برخلاف این، گندم و آب پنیر در ابتدا برای ارزش غذایی آنها مورد استفاده قرار می­گیرند اما خاصیت بایندری هم دارند. سهم مواد مغذی یک بایندر باید شناخته شده و در فرمول نویسی جیره گنجانده شود، اما دلیل اصلی استفاده از این عناصر، تاثیر شکل فیزیکی پلت بر بازدهی دام است.

جداکردن خاکه:

کیفیت خوب پلت برای جلوگیری از خاکه شدن و از هم پاشیدگی مواد تشکیل دهنده آن ضروری است. اهمیت مخلوط کردن یکنواخت (جدول 1) به خوبی روشن است. جوجه های گوشتی که خوراک آنها به خوبی مخلوط نشده بود (40.5 % cv) عملکرد ضعیفتری نسبت به آنها که خوراکشان به خوبی مخلوط شده بود (12.1 % cv) نشان دادند. این بدین معنی است که مخلوط نکردن میتواند اثر منفی بر عملکرد حیوان داشته باشد.

نمودار 1 نشان می­دهد در حمل و نقل چگونه خاکه ایجاد میشود. زمانیکه توده ای پلت داخل تهویه، حمل کننده یا سیلو بیوفتد، این اتفاق روی می­دهد. خاکه ها به راحتی پلت ها قَلت نمیخورند و در اولین جایی که بیوفتد، می ایستد. این خاکه ها معمولا حاوی مقادیر بالایی مواد معدنی و چربی هستند. به احتمال زیاد به دلیل مینرال و چربی خارج شده از پلت، باند شدن و چسبندگی آن ضعیف باشد. این مسئله حتی هنگامیکه چربی بعد از پِرِس شدن پلت استفاده میشود بسیار حیاتی است.

وقتی خاکه ها فضای بین پلت ها را پر می­کنند ممکن است مانع جریان حرکت شوند. نمودار2 نشان می­دهد که خاکه های باقی مانده در سیلو چگونه اجازه می­دهد که پلت از جریان بایستد. در این تست یک کامیون دوبار پلت های فله گرویر (رشد) بو قلمون را در سیلوهای مزرعه مشابهی تخلیه کرد. سپس خوراک در کیسه ریخته شد. هر 10 کیسه برای اندازه گیری خاکه نشان داده شد.

ورود یک بایندر، خاکه را از 21.3% به 9.7% کاهش داد و گام مثبتی در جهت کاهش ازهم پاشیدگی خوراک شد.

مزایای بایندینگ:

میزان از هم پاشیدگی را کاهش و انرژی تولیدی را افزایش می­دهد. رشد سریعتر جوجه هایی که با خوراک پلت تغذیه شدند به روشنی نشان داده شده است زیرا زمان کمتری صرف مصرف خوراک و زمان بیشتری جهت استراحت دارند. با کاهش انرژی مورد نیاز برای مصرف خوراک، آنها کالری بدست آمده را از نگهداری به تولید منتقل میکنند. جوجه هایی که با پلت با کیفیت تغذیه شدند افزایش وزن قابل توجهی نسبت به جوجه های تغذیه شده با پلت کم کیفیت (استحکام کم) و جیره پلت نشده نشان دادند.

انتقال 10 واحد انرژی از خاکه به پلت، 18.7 kcal/kg افزایش انرژی موثر خوراک (ECV) را نشان داده است. این نمونه­ای از نتیجه صرف زمان کمتر برای مصرف خوراک است. فرض کنید افزودن 0.5 درصد پلت بایندر باعث انتقال 10 واحد از خاکه درون فیدر شود بدین معنی است که 5 کیلو بایندر به طور موثری به 18700 کیلوکالری در تن خوراک کمک می­کند. هرکیلو بایندر به طور موثری به 3740 kcal خوراک کمک می­کند.

تست کیفیت پلت:

آیا همه پلت بایندرها موثرند؟ این مسئله هنوز اندازه گیری نشده است و نوع جداسازی که در نمودار2 نشان داده شده است، بدیهی است که جمع آوری چند نمونه اندک ممکن است نتیجه ی گمراه کننده ای را به همراه آورد. اندازه گیری کننده های استحکام پلت میتوانند برای تست بایندرها به خوبی تعیین تاثیر دیگر فاکتورها مثل اضافه کردن دانه­ های روغن کشی شده یا افزایش دمای تهویه، مفید باشند.

روش­های تامبلینگ کَن (دانشگاه کانزاس) و روش نیوهولمن (بورگارد لیگنوتک) هردو روش­های موثری برای اندازه گیری استحکام پلت و پیش بینی مقدار خاکه ای که به مزرعه خواهد رسید است.

Testing pellet quality -
تست کیفیت پلت

توانایی آنها برای اندازه گیری تغییرات کیفیت در یک پلت ذرت/سویا در یک آزمایش فاکتویل 2*2*2 تست شد. تغییرات شامل افزودن 10 درصد DDGS، افزودن 1 درصد بایندر لیگنین سولفونات و افزایش 5 درجه سانتیگراد دمای تهویه بود. هرکدام از این تغییرات انتظار می­رفت که باعث تغییر در استحکام پلت شود. امتیاز این آزمایش اندازه گیری تاثیر نسبی هر فاکتور و توانایی دو روش در نشان دادن پاسخ واضح می­باشد. تطابق خوبی بین دو روش برقرار بود اما تاثیر بر کیفیت با روش نیوهولمن ساده تر بود.

نتیجه گیری:

دلیل اصل استفاده از بایندرهای تجاری تولید یک پلت با کیفیت می­باشد. انتخاب برای استفاده از یک محصول خاص ابتدا باید بر اساس عملکرد بایندری آن انجام شود. اندازه گیری عملکرد بایندر در کارخانه خوراک دام باید از طریق تست استحکام پلت ممکن باشد. سپس پاسخ مثبت باید با نمونه های پایه تایید شود. تنها زمانیکه یک محصول بر اساس عملکرد آن انتخاب شده است باید مواد مغذی که آن را تشکیل می­دهند در نظر بگیریم.

محصولات دانش محور مگافراور

دیگر مقالات مگافراور

بنتونیت چیست؟

بنتونیت ماده ای است معدنی از دسته رس‌ها یا شبه رس‌ها و از کانی‌های متورم شونده تشکیل شده است، که عموما حاوی مونتموریلونیت

ادامه →

اثرات آفلاتوکسین بر جوجه‌های گوشتی

آفلاتوکسینB1 می‌تواند به‌عنوان ترکیبی با سمیت بالا برای بیش‌تر گونه‌های طیور در نظر گرفته شود (گیامبرون و همکاران، 1985) گرچه برای بعضی گونه‌های حساس مانند …

ادامه →
اکسید منیزیم

اثرات آفلاتوکسین ها بر دام و جذب آن توسط بنتونیت سدیم

آفلاتوکسین­ ها متابولیت ­های سمی هستند که توسط قارچ های آسپرژیلوس فلاووس و پارازیتیکوس تولید می شوند ( چوی و همکاران، 2002؛ کنیاپن و همکاران، …

ادامه →