شرکت دانش بنیان مگافرآور

اثرات آفلاتوکسین ها بر دام و جذب آن توسط بنتونیت سدیم

آفلاتوکسین ها ممکن است باعث کاهش تولید حیوانات (شیر، تخم مرغ، گوشت و…) ، سرکوب سیستم ایمنی بدن، سرطان زایی و جهش های ژنتیکی شوند. همچنین آفلاتوکسین ها می توانند در شیر، گوشت یا تخم مرغ نیز موجود باشند که از خوراک های آلوده حیوانات به این فراورده ها منتقل می شوند.
اکسید منیزیم

آنچه در این مقاله میخوانید

آفلاتوکسین­ ها

متابولیت ­های سمی هستند که توسط قارچ های آسپرژیلوس فلاووس و پارازیتیکوس تولید می شوند ( چوی و همکاران، 2002؛ کنیاپن و همکاران، 2006). مطالعات اپیدمیولوژیک ارتباط مواجهه با آفلاتوکسین و افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد از نوع هپاتوسلولار را به اثبات رسانده است.( مجتهدی،1392؛ اسکول و همکاران، 1998؛ مک کوی و همکاران، 2006).

هم چنین مطالعات روی حیوانات وکشت سلول های انسانی وحیوانی نشان داده است که آفلاتوکسین سبب سرکوب سیستم ایمنی به ویژه پاسخ ایمنی سلولی می ­شود (جیانگ و همکاران٬ 2008).

به طور طبیعی چهار آفلاتوکسین B1 ٬ B2٬ G1 و G2 وجود دارد.

آفلاتوکسین B1

آفلاتوکسین B1سمی ­ترین و بیشترین نوع آفلاتوکسین­ می ­باشد (ویلیام، 2004) و به عنوان سرطان زای کلاس 1 شناخته شده است (تورنر، 1998).

پس از ورود این ماده به دستگاه گوارش ابتدا توسط آنزیم های سیتوکروم p-450 کبدی متابولیزه می­ شود که نتیجه آن تولید آفلاتوکسین­ B1-9 ، 8-اپوکسید که قابلیت اتصال به DNA و ایجاد آفلاتوکسین­ –DNA را دارد.

ترکیب اخیر می تواند به عنوان یک شاخص مهم میزان مواجهه با آفلاتوکسین مورد استفاده قرار بگیرد (تورنر پی وهمکاران٬ 2004؛ تورنر پی وهمکاران٬ 1998). آفلاتوکسین B1-9٬8-اپوکسید پس از تبدیل به آفلاتوکسین B1 -9 ،8 – دی هیدرودیول قابلیت اتصال به DNA را دارد (تورنر و همکاران٬ 1998).

مطالعات متعدد نشان می دهد که آفلاتوکسین­ B1 باعث آسیب اکسیداتیو می شود و نقش آن در سمیت سلولی و سرطان در کبد حائز اهمیت می باشد (راستگی و همکاران، 2009؛ شین و همکاران٬ 1995؛ لی و همکاران٬ 2005؛ گیسینگ وکااربونیک٬ 2008؛ تورنر و همکاران٬ 2002).

همچنین مطالعات نشان می­دهد که اکسیداسیون AFB1 نوع های اکسیژن فعال (ROS) از جمله آنیون سوپر اکسید٬ پر اکسید هیدروژن و رادیکال هیدروکسیل را توسط متابولیزم سیتوکروم P-450 تولید می­کند (چوی و همکاران٬ 2010؛ شین و همکاران٬ 1995؛ پریت و همکاران٬ 2006).

تأثیرات آفلاتوکسین ها

  1. باعث استرس اکسیداتیو توسط افزایش پراکسیداسیون لیپیدی
  2. باعث کاهش آنتی اکسیدان ها در حیوانات تغذیه شده با آفلاتوکسین­ می­ شود
  3. باعث کاهش قابل توجه در فعالیت آنزیم های کاتالازو سوپراکسیدودیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیدازمی تواند مسئول افزایش لیپید پراکسیداسیون مشاهده شده در طول مسمومیت با آفلاتوکسین در کبد موش باشد.
  4. از زمان جداسازی و شناسایی آفلاتوکسین­ ها، به دلیل داشتن اثرات بیولوژیک مختلف مانند سرطانزایی، جهش زایی، ناقص الخلقه زایی، ایجاد مسمومیت پوستی و اثر تضعیف کننده سیستم ایمنی دارای اهمیت است.
  5. به دلیل اثرات متفاوت بیوشیمیایی از جایگاه ویژه ­ای در بهداشت و سلامتی انسان و حیوان برخوردار می­باشند.

انواع بنتونیت

  1. بنتونت سدیم

  2. بنتونیت کلسیم

بنتونیت سدیم 

بنتونیت یک سنگ تشکیل شده از خاک رس به شدت کلوئیدی که عمدتا از مورنتموریلوت (ماده معدنی از گروه اسمکتایت) واز بلوری شدن خاکستر آتشفشانی تولید شده است( ادامیس و همکاران٬ 2006).

بنتونیت سدیم یکی از مواد معدنی با ساختمان آلومینوسیلیکاتی خاص دارای خاصیت کلوئیدی وتوانایی بالا برای افزایش جذب در دستگاه گوارش و تبادلات پایه می باشد بنتونیت سدیم بی اثر و غیر سمی می باشد.

این ماده به عنوان یک غذای مکمل در جیره حیوانات اهلی استفاده می شود تا باعث افزایش مصرف غذا و بهتر شدن رشد آن­ها شود.علاوه بر این بنتونیت به عنوان یک ماده جذب کننده غیرمغذی برای اتصال به مایکوتوکسین­ ها مورد استفاده قرار می­ گیرد تا بدین وسیله اثرات سمی آن­ها را کاهش دهد.

در کارهای پیشین زئولیت های مصنوعی و یک بنتونیت سدیم طبیعی مورد ارزیابی قرار گرفتند و توانایی آن­ها برای اتصال به افلاتوکسین نشان داده شده است. در شرایط invivo و  invitro اثرات محافظتی این مواد جاذب برای پیشگیری از مسمومیت با آفلاتوکسین نشان داده شده است ( چایا و همکاران٬ 2000؛ میزو وهمکاران٬ 2005؛ رزا وهمکاران٬ 2001).

واژگان کلیدی: آفلاتوکسین B1، بنتونیت سدیم، خوراک دام و طیور، جاذب سموم قارچی

محصولات دانش محور مگافراور

دیگر مقالات مگافراور

بنتونیت چیست؟

بنتونیت سدیمی یک ماده معدنی است که از معادن بسیاری از نقاط جهان قابل استحصال می باشد. البته در کنار استخراج بنتونیت سدیک ، سایر انواع آن نظیر بنتونیت کلسیم دار و بنتونیت پتاسیم نیز به صورت رگه ای وجود دارد ولی در این میان طیف مصارف خاک بنتونیت سدیم دار بسیار وسیع تر می باشد.

ادامه →
اکسید منیزیم

اکسید منیزیم در تغذیه دام

اکسید منیزیم به عنوان یکی از عناصر ماکرو مورد استفاده در جیره از جمله عناصری است که نقش پر رنگی در  اکثر واکنش های بدن دام ایفا  میکند . ازطرفی با صنعتی شدن پرورش و تغییر جیره های حاوی علوفه بیشتر به جیره ای دارای غلات و کربوهیدرات بالاتر لزوم استفاده از ترکیباتی که بتواند شرایط نرمال شکمبه را ثابت نگهدارد لازم و ضروری است

ادامه →

بررسی کارایی سه نوع بنتونیت جهت کاهش اثرات آفلاتوکسین B1 در جوجه های گوشتی

آفلاتوکسین B1 یک آلاینده­ ی شایع در خوراک طیور می­باشد و بیشترین سمیت حاد و مزمن را در بین کلیه­ ی مایکوتوکسین­ ها دارد. در طول دهه­­ی گذشته، تحقیقات به خوبی تأثیر منفی آفلاتوکسین B1 بر سلامت طیور را نشان داده ­اند. از این رو تعیین وضعیت غلظت آفلاتوکسین B1 در خوراک طیور ضروری است.

ادامه →