شرکت دانش بنیان مگافرآور

اثر بنتونیت سدیم بر مقاومت علیه بیماری نیوکاسل

آنچه در این مقاله میخوانید

ال‌زانتی و همکاران (1989) گزارش کردند جوجه‌های گوشتی تغذیه شده با جیره‌های حاوی250 و ppb 500 آفلاتوکسین کاهش معنی‌داری را در مقدار تیتر[1]HI علیه بیماری نیوکاسل نشان دادند. سانتین و همکاران، در سال 2002 گزارش کردند استفاده از جیره‌ی حاوی ppb1000 آفلاتوکسین در جوجه‌های گوشتی موجب بروز اثرات منفی برروی کبد، کلیه و بورس فابریسیوس و کاهش تیتر آنتی‌بادی علیه بیماری نیوکاسل می‌گردد. چنچیف و همکاران در سال 1978 کاهش پاسخ ایمنی در برابر واکسن بیماری نیوکاسل را در جوجه‌های مبتلا به آفلاتوکسیکوزیس گزارش کردند.

در تحقیقی که توسط مقدم و همکاران (1386) انجام پذیرفت استفاده از جیره‌ی حاوی ذرت کپک‌زده سبب کاهش معنی‌داری در میزان تیتر آنتی‌بادی علیه بیماری نیوکاسل گردید. طی تحقیقی که روی مرغ مادر انجام شد، از جیره‌ی حاوی ppm 0/5 آفلاتوکسین استفاده شده بود بعد از انجام واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل، کاهش معنی‌داری در میزان تیتر آنتی‌بادی علیه این بیماری در مقایسه با گروه شاهد مشاهده گردید (دوگودا، 1998).

محققان با انجام تحقیقی مبنی بر تاثیر آفلاتوکسین برروی تیتر آنتی‌بادی علیه بیماری گامبورو و نیوکاسل ملاحظه نمودند که استفاده از جیره‌های حاوی 100، 200 وppb 400 سبب کاهش میزان تیتر آنتی‌بادی علیه بیماری نیوکاسل به‌میزان 50 درصد در مقایسه با گروه شاهد می‌گردد. (دوگودا و همکاران، 1996). استفاده از جیره‌ی حاوی ppb 100 آفلاتوکسین سبب کاهش معنی‌داری در میزان تیتر آنتی‌بادی علیه بیماری نیوکاسل شد (لیاگز، 1989). ولی استفاده از جیره‌ی حاوی ppb 50 تاثیری بر میزان تیتر آنتی‌بادی علیه بیماری نیوکاسل نداشته است (اوگوز و همکاران، 2003).

ماکسول و همکاران (2005) گزارش کردند استفاده از جیره‌ی حاوی ppb 250 آفلاتوکسین سبب کاهش معنی‌داری در میزان تیتر آنتی‌بادی علیه بیماری نیوکاسل بعد از واکسیناسیون علیه این بیماری در مقایسه با گروه شاهد می‌گردد و به‌عبارتی واکسیناسیون طیور علیه بیماری نیوکاسل تاثیری بر افزایش تیتر آنتی‌بادی علیه بیماری نیوکاسل نداشته است. ابراهیم و همکاران (2000) گزارش کردند استفاده از جیره‌ی حاوی ppm 2/5 آفلاتوکسین در جیره‌ی جوجه‌های گوشتی سبب کاهش معنی‌داری در مقدار تیتر آنتی‌بادی علیه بیماری نیوکاسل گردید.

آفلاتوکسین سبب کاهش پاسخ به واکسن ازجمله واکسن نیوکاسل در جوجه‌های گوشتی می‌گردد (پییر و همکاران، 1979). آفلاتوکسین سبب کاهش فعالیت عوامل مکمل (استوارت و همکاران، 1985) و کاهش ایمنیت با واسطه‌ی سلولی شده (گوش و همکاران، 1991؛ گیامبرون و همکاران، a1978) و نهایتاً سبب پاسخ ضعیف جوجه‌های گوشتی به واکسیناسیون می‌گردد (گوش و همکاران، 1990؛ 1991). آفلاتوکسین به‌وسیله‌ی ممانعت از سنتز پروتئین (تونگ و همکاران، 1975)، RNA، DNA و آسیب‌رسانی به DNA، پروکسیداسیون لیپیدها و اختلال در ساختمان و عمل غشا، مرگ سلولی و اختلال در بیان ژن، نکروز وسیع در کبد، و با تحلیل تیموس و بورس فابریسیوس در سنتز آنتی‌بادی‌ها اختلال ایجاد می‌کند (باندی و پستکا 2000؛ سورایی و همكاران، 2005). همچنین با تحت تاثیر قرار دادن ماکروفاژها، باعث می‌شود که عمل معرفی ارگانیسم‌های بیماری‌زا به‌وسیله‌ی ماکروفاژها به لنفوسیت‌های B که تولیدکننده‌ی آنتی‌بادی هستند، دچار اختلال شده و از این طریق نیز تولید آنتی‌بادی کاهش یابد.

اثر بنتونیت سدیم

استفاده از بنتونیت سدیم سبب افزایش تیتر آنتی‌بادی علیه بیماری نیوکاسل در جوجه‌های تغذیه شده از جیره‌ی ذرت کپک‌زده گردید (ابراهیم و همکاران، 2000). این محققین بنتونیت سدیم را در غلظت‌‌های 0/2، 0/4 و 0/6 درصد در جیره‌ی جوجه‌هایی که جیره‌ی حاوی ppm 2/5 آفلاتوکسین دریافت کرده بودند جهت بررسی پاسخ ایمنی واکسن نیوکاسل مورد استفاده قرار دادند که نتایج حاصل بیان‌گر بهبود تیتر آنتی‌بادی علیه بیماری نیوکاسل در جوجه‌های تغذیه شده از جیره‌ی حاوی 0/4 درصد بنتونیت سدیم بوده است. مقدم و همکاران، (1386) گزارش کردند استفاده از بنتونیت سدیم به میزان 1/5 درصد، در جیره‌ی حاوی ppb 250 آفلاتوکسین، از کاهش تیتر آنتی‌بادی برعلیه بیماری نیوکاسل جلوگیری می‌نماید.

استفاده از بنتونیت سدیم در مقادیر 0/3 تا 0/5 درصد (دالی و وایت، 1995)، یا 0/4 تا 0/6 درصد (ابراهیم و همکاران، 1998) در جیره‌ی جوجه‌های گوشتی می‌تواند از اثرات آفلاتوکسیکوزیس جلوگیری نماید. کاهش اثر آفلاتوکسین برروی تیتر آنتی‌بادی برعلیه بیماری نیوکاسل می‌تواند ناشی از جذب آفلاتوکسین توسط بنتونیت در دستگاه گوارش باشد تا این سم از دستگاه گوارش جذب نشده و اثرات مخرب بر سیستم ایمنی نگذارد.

[1] Hemagglutination Inhibition

محصولات دانش محور مگافراور

دیگر مقالات مگافراور

پلت کردن چیست؟

پلت كردن عملي است كه طي آن دانه آسياب شده، توسط غلتك­هايي با فشار از يكسري روزنه، با بخار يا بدون بخار گذشته

ادامه →

بررسی کارایی سه نوع بنتونیت جهت کاهش اثرات آفلاتوکسین B1 در جوجه های گوشتی

در اين تحقيق از سه نوع بنتونیت سدیم در جهت کاهش آثار آفلاتوکسین استفاده گردید. اين تحقيق در قالب طرح کاملاً تصادفي با هشت تيمار …

ادامه →
مایکوتوکسین ها

آلودگی محصولات لبنی به سموم قارچی و ضرورت توجه به آن

آفلاتوکسین ها و آلودگی های قارچی   هنگامی‌که خوراک‌های آلوده به آفلاتوکسین  و سموم قارچی به حیوانات شیرده داده می‌شود، متابولیتی از آفلاتوکسین به‌نام M …

ادامه →