شرکت دانش بنیان مگافرآور

اثر بنتونیت سدیم بر مقاومت علیه بیماری گامبورو

بیماری گامبورو یا (IBD)Infectious Bursal disease, یکی از مهمترین بیماریهای ویروسی حال حاضر صنعت پرورش طیور در دنیا است . این بیماری نخستین بار در منطقه ای بنام گامبورو در ایالات متحده شناخته و به همین نام نامگذاری شد.بیماری گامبورو یا بورس عفونی طیور ، بیماری است که به سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن پرنده به وجود می آید.این بیماری واگیردار بوده و در بین طیور با توجه به سن و نژاد آن ها متفاوت است و تلفات زیادی دارد .

آنچه در این مقاله میخوانید

بنتونیت سدیم

یک کانی است که عمده مصارف آن در صنایع حفاری، ریخته‌گری و… می‌باشد اما در سال‌های اخیر ترکیب خاص و فرآوری شده آن جهت استفاده در خوراک دام و طیور مورد توجه خاصی قرار گرفته است.

علائم و نشانه بیماری گامبورو در طیور

قبل از درمان بیماری گامبورو در طیور  ابتدا باید علائم و نشانه گامبورو را در طیور بدانید. حتماٌ در صورت علائمی که در زیر اشاره شده است سریعاٌ برای درمان آن اقدام کنید.

لازم به ذکر است بگوییم این بیماری یک نوع بیماری ویروسی می باشد و در ابتدا به صورت خفیف می باشد و در کمترین زمان ممکن گسترش می یابد و باعث تلفات زیادی می شود.

از مهم ترین نشانه های بیماری گامبورو در زیر اشاره شده است:

  • کاهش شدید میزان خوراک و آب
  • اسهال لزج
  • پرهای ژولیده و باد کرده
  • لرزیدن در راه رفتن
  •  داشتن تب

پیشگیری بیماری گامبورو

برای پیشگیری بیماری گامبورو ابتدا باید نحوه سرایت و به وجود آمدن بیماری را کشف کنیم  بیماری گامبورو از راه دهان انتقال پیدا می کند و در بین جوجه های یک ماهه  تا 40 روزه بیشتر دیده می شود . 

پیشگری بیماری بورس عفونی تا قبل از 4 هفتگی جوجه ها بسیار اهمیت دارد به این صورت که باید محیط به طور کامل و مرتب ضد عفونی شود ، آب خوری و دان خوری طیور نیز باید مرتباً شست و شو داده شده و با محلول، ضد عفونی شوند همچنین رفت و آمد های مکرر به سالن پرورش نیز می تواند موجب بروز بیماری گامبورو شود .

برای پیشگیری از بیماری گامبورو می توانید از حشره کش به خصوص موش کش استفاده کنید به جهت اینکه تا حد زیادی می تواند از بروز بیماری گامبورو جلو گیری کند .

درمان بیماری گامبورو

  1. کاهش استفاده از ویتامین ها، مکمل ها، الکترولیت ها و آنتی بیوتیک 
  2. ضدعفونی محیط زندگی طیور، تا از سرایت انتقال بیماری به سایر طیور کاهش پیدا کند.
  3. برای پیشگیری از بیماری بورس عفونی یکی از بهترین راه های پیشگیری از آن، استفاده از واکسن می باشد.با استفاده از تزریق واکسن می توان سیستم ایمنی آنها قوی کرد. 

ارتباط  ذرت کپک زده در روند بیماری گامبورو

قهری (1388) با تحقیق روی جوجه­ های گوشتی گزارش کرد، در شروع آزمایش (هفت روزگی) اختلاف معنی‌داری از نظر تیتر آنتی‌بادی علیه بیماری گامبورو نداشتند، اما استفاده از جیره‌ی حاوی ذرت کپک‌زده سبب کاهش معنی­ داری در میزان تیتر آنتی‌بادی علیه این بیماری در سنین 28 و 35 روزگی گردید.

نقش آفلاتوکسین در بیماری گامبورو

بنابراین می‌توان گفت استفاده از ذرت کپک‌زده در جیره‌ یا وجود آفلاتوکسین به‌میزان ppb 254 در جیره که به‌صورت طبیعی تولید شده باشد، می‌تواند تولید آنتی‌بادی علیه بیماری گامبورو را تضعیف نماید.

نکته‌ی مورد توجه در این زمینه این است که این میزان آلودگی به راحتی می‌تواند در شرایط مزرعه‌ای و یا تجاری اتفاق بیفتد (اوگوز و همکاران a2000 و 2003؛ گوش و همکاران، 1990).

تضعیف سیستم ایمنی از طریق آفلاتوکسین در جوجه‌های گوشتی، بوقلمون، خوک، بره‌ها و موش در مطالعات مختلف (ورما و همکاران، 1997) آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است.

آفلاتوکسین به‌وسیله‌ی مهار سنتز RNA‌پلی‌مراز، از طریق اتصال به RNA، DNA، نکروز وسیع سلولی در کبد و افزایش اسید‌های آمینه‌ی آزاد ادرار و خون (ورما و همکاران، 1998) سبب سرکوب سنتز پروتئین‌ها شده و درنتیجه سنتز آنتی‌بادی نیز تضعیف می‌شود (ورما و همکاران، 1997).

ازام و گابال (1997) کاهش تیتر آنتی‌بادی علیه بیماری گامبورو را در جوجه‌های تغذیه شده از جیره‌ی حاوی ppb 200 آفلاتوکسین گزارش کردند.

آفلاتوکسین با تحت تاثیر قرار دادن ماکروفاژها، سبب اختلال در عمل معرفی ارگانیسم‌های بیماری‌زا به لنفوسیت‌های B (که تولیدکننده‌ی آنتی‌بادی‌ هستند) می‌گردد و از این طریق نیز تولید آنتی‌بادی کاهش می‌یابد. (کادیان و همکاران، 1988؛ نلدون-اوتیز و همکاران1992؛ چانگ و همیلتون، 1997).

 همچنین آفلاتوکسین با تحت تاثیر قرار دادن اندام‌های لنفوئیدی ازجمله بورس فابریسیوس می‌تواند تولید آنتی‌بادی‌ را کاهش دهد، چراکه لنفوسیت‌های B در این اندام‌ها تمایز حاصل می‌نمایند (ردی و شارما، 1987). ازام و گابال (1998) کاهش وزن بورس فابریسیوس، افزایش ضایعات آن، کاهش تعداد لنفوسیت‌های بورس و تیتر آنتی‌بادی گامبورو را در جوجه‌های تغذیه شده از جیره‌ی ppb 200 آفلاتوکسین گزارش کردند.

محققان گزارش کردند استفاده از جیره‌های حاوی 100 الی ppb 400 آفلاتوکسین سبب کاهش تیتر آنتی‌بادی‌ علیه بیماری گامبورو می‌گردد؛ به‌طوری‌که تیتر آنتی‌بادی در جوجه‌های تغذیه شده از جیره‌های حاوی آفلاتوکسین تقریباً نصف تیتر آنتی‌بادی در جوجه‌های تغذیه شده از جیره‌ی سالم بوده است (گیامبرون و همكاران، 1977و b1978).

نقش واکسیناسیون در بیماری گامبورو

ازام و گابال در سال 1998 گزارش کردند واکسیناسیون نمی‌تواند از کاهش تیتر آنتی‌بادی‌ برعلیه بیماری نیوکاسل، برونشیت عفونی و گامبورو در مرغ‌های تخم‌گذار تجاری تغذیه شده از جیره‌ی حاوی آفلاتوکسین جلوگیری نماید.

ولی گروهی که علیه این بیماری‌ها واکسینه نشده بودند در مقایسه با گروه واکسینه شده با سرعت و شدت بیش‌تری با افت آنتی‌بادی مواجه شدند. اگوز و همکاران در سال 2003 گزارش کردند ایمنیت هومورال در جوجه‌های گوشتی تغذیه شده با جیره‌ی حاوی ppb 50 آفلاتوکسین کاهش می‌یابد.

اثرات بنتونیت سدیم در بیماری گامبورو

استفاده از بنتونیت سدیم، سبب جلوگیری از اثر آفلاتوکسین بر کاهش تیتر آنتی‌بادی‌ علیه بیماری گامبورو (28 و 35 روزگی) گردید. کوه‌کمری (1386) گزارش کردند استفاده از بنتونیت سدیم در جیره‌ی حاوی ذرت کپک‌زده که دارای ppb 200 آفلاتوکسین بود، از کاهش تیتر آنتی‌بادی‌ برعلیه بیماری گامبورو جلوگیری می‌نماید.

مشخص شده است که اضافه نمودن بنتونیت سدیم به جیره‌های حاوی ذرت کپک‌زده، از اثرات زیان‌بار آفلاتوکسین روی سیستم ایمنی جلوگیری می‌نماید (ابراهیم و همکاران، 2000). بنتونیت سدیم از طریق کاهش زیست‌فراهمی آفلاتوکسین و بنابراین دفع آن از دستگاه گوارش، سبب جلوگیری از تضعیف سیستم ایمنی می‌گردد (میازو و همکاران، 2000).

اثر متقابل آفلاتوکسین-بنتونیت سدیم شامل تشکیل کمپلکس بین سیستم بتا کربونیل آفلاتوکسین با رادیکال‌های آزاد بنتونیت سدیم بوده (بایلی و همکاران، 1998) و از این طریق سبب کاهش جذب آفلاتوکسین می‌گردد.‌‌

نتیجه گیری

برای درمان بیماری گامبورو در طیور باید بگوییم حتما باید غذا، آب و محیط زندگی طیور کاملا بهداشتی و سالم باشد. زیرا این عوامل اگر آلوده باشد باعث این بیماری می شود. ناگفته نماند که این بیماری با عواملی همراه می باشد که در مقاله به آن اشاره شده است. 

محصولات دانش محور مگافراور

دیگر مقالات مگافراور
بافر ها

بافرها و ترکیبات آلکالایزر

در علم تغذیه بافر به عنوان نمک یک اسید ضعیف یا هیدروکسید و یا اکسید تعریف میشود که میتواند اسیدهای خوراک و یا اسیدهای تولید شده در طول هضم و متابولیسم ماده مغذی را خنثی نماید .جهت اینکه یک ترکیب به عنوان بافر در شرایط فیزیولوژی مؤثر واقع شود باید..

ادامه →

طول دوره آبستنی (gestation length) در گاوها و عوامل موثر بر آن

به لطف تلاش های دانشمندان در انجمن اصلاح نژاد گاو شیری، میتوانیم مولفه های موثر بر طول دوره ابستنی را بهتر پیش‌بینی کنیم. قابلیت انتقال پیش‌بینی شده(PTA) طول دوره آبستنی به طور رسمی توسط انجمن اصلاح نژاد گاوشیری منتشر شده است. و گاوهای نر و ماده ای که ارزیابی ژنومی دارند، برای صفت طول دوره آبستنی، مقدار PTA دریافت کردند.

ادامه →

حد مجاز آفلاتوکسین در غذای انسان و دام

آفلاکتوسین یکی از اعضای خانواده سم‌های تولید شده توسط قارچ‌های خاصی است که در دانه‌ها و محصولات کشاورزی مثل بادام زمینی، پنبه، ذرت و بادام درختی یافت می‌شوند. قارچ اصلی آن‌ها که آفلاتوکسین را تولید می‌کند، آسپرگیلوس و آسپرگیلوس پاراسیتیکوس نام دارد که در نواحی گرم و مرطوب زندگی و رشد می‌کنند.

ادامه →